Dodenherdenking Oudega 4 mei Dodenherdenking Oudega 4 mei
De Nationale Dodenherdenking vindt jaarlijks in Nederland plaats op 4 mei, met onder andere twee minuten stilte om 20.00 uur.

In Oudega organiseert de Kulturele Kommissie samen met vrijwilligers een stijlvolle herdenking met verhalen en muziek vanuit de Sint Agatha kerk, aanvang 19:00.

De herdenking is open voor publiek.

Het programma bestaat onder andere uit een verhaal van Arjen Bosgraaf over verzet en onderduikers in Oudega en muziek van een Oudegaaster koperensemble. Taptoe wordt gespeeld door Jannie Elzinga.

Persbericht 4 mei – herdenking Garijp Persbericht 4 mei – herdenking Garijp

Via deze weg willen wij een ieder van harte uitnodigen voor de 4 mei herdenking, die vanuit de commissie ‘Kerk en Israël’ classis Fryslân wordt georganiseerd in de Petrustsjerke te Garyp.

Bij deze herdenking willen we in het bijzonder stilstaan bij de slachtoffers van de Shoah, maar uiteraard ook bij alle overige oorlogsslachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog.

We zien in de wereld om ons heen dat vrijheid en vrede kwetsbaar zijn. Dat de prijs van vrede en vrijheid hoog is. Het is goed, om één avond in het jaar bewust stil te staan bij de vele slachtoffers die tirannie in de Tweede Wereldoorlog heeft veroorzaakt, ook in ons land. Toen, en ook in de huidige tijd, zien we dat door het creëren van een zondebok, autoritaire leiders, machthebbers en regimes hun positie versterken. Veelal gebeurt dit door alle problemen te projecteren op één bevolkingsgroep, en deze door taalgebruik en beeldvorming steeds verder te isoleren en te ontmenselijken.

We hebben daarom voor deze herdenking gekozen bijzonder aandacht te schenken aan de gevolgen van antisemitisme.

In de Tweede Wereld oorlog heeft dit tot onnoembare gruwelen geleid. Helaas zien we ook in de huidige tijd het antisemitisme weer oplaaien. Tijdens de viering zullen getuigenissen van en over Joden uit Fryslân gedeeld worden, luisteren we naar gedichten geschreven door kinderen uit de bovenbouw van CBS “De Wrâldpoarte” uit Garyp, klinken psalmen als gebeden.

Om 8 uur zal de twee minuten stilte in acht worden genomen.

Locatie: Petrustsjerke Garyp, Tsjerkepaed 18
Tijd: Inloop 19.00 uur, aanvang 19.15 uur
Spreker: ds. Herman de Vries uit Feanwâlden / Ljussens

Welkom Welkom
De Protestantse Gemeente van Oudega (Sm) is een open, gastvrije en veelkleurige gemeente, waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en zich thuis mogen voelen. Ontmoeting met God en met elkaar is de kern van ons gemeente-zijn: ontmoeting met God, ontmoeting met elkaar en ontmoeting met de wereld om ons heen

Graag nodigen wij u uit verder te kijken op onze website, om te zien en te  ontdekken hoe we hieraan vorm proberen te geven.

Verder Verder
Wilt u een kerkdienst volgen en heeft u die gemist, ga naat het menu "Kerkdienst Gemist" of rechtstreeks via de snelkoppeling naar Kerkdienstgemist.nl

ANBI gegevens ?? Klik op icoon ANBI in rechter onderhoek bij "snelkoppelingen".

In de verschillende menu's kunt u verder informatie vinden over

• kerkdiensten
  • beleidszaken
  • organisatie
  • jeugdwerk jeugd en jongeren
In de agenda vindt u de geplande activiteiten per maand weergegeven.

Verder diverse pdf bestanden met informatie over onze gemeente onder het menu "downloads".
Een fotoalbum met de meest recente gebeurtenissen en in het menu "Fotoalbums" de meest recente weetjes en nieuwtjes.

Onder de knop "Sint-Agathatsjerke" treft u alle relevante informatie aan van de Protestantste Stichting Sint Agathatsjerke

Contactgegevens van de kerk zijn terug te vinden in het menu"contactgegevens".