zondag 15 januari 2023 om 09.30 uur

Diaken van Dienst: Linzen Houwink
Koster: Anneke Stelwagen
Beamist: Leonard Marinus

Zingen voorafgaand aan de dienst: liednr 231 : 1, 2, 3 (bundel Sjongend op wei)

Welkom & mededelingen

Stil Gebed

Zingen psalm 96 : 1, 3

Votum en Groet

Zingen psalm 96 : 6, 7

Gebed om Gods Geest

Zingen liednr. 274 : 1, 2,

Wetslezing : Deuteronomium 6 : 1 – 6

Zingen liednr. 836 : 1

Zingen lied nr. 313 : 1, 2 (als gebed om Gods Geest)

OT - lezing: II Kronieken 20 : 1 – 7
Enige tijd later trokken de Moabieten en de Ammonieten, samen met een deel van de Meünieten, tegen Josafat [koning van Juda] ten strijde. Boodschappers kwamen Josafat melden: ‘Een groot leger valt u aan vanuit Edom, aan de overkant van de zee. Ze zijn al bij Chaseson-Tamar.’ (Dat is Engedi.) Josafat schrok hevig en hij besloot de HEER om raad te vragen. Hij kondigde in heel Juda een vastendag af, en uit werkelijk alle steden van Juda kwam men bijeen om de HEER om raad te vragen. Toen de gemeenschap van Juda en Jeruzalem zich in de nieuwe voorhof van de tempel had opgesteld, trad Josafat naar voren en zei: ‘HEER, God van onze voorouders, u bent God in de hemel en u heerst over de koninkrijken van alle volken. In uw hand liggen macht en kracht besloten, niemand kan zich tegen u verzetten. U, onze God, hebt de vroegere inwoners van dit land voor uw volk Israël verdreven en het voor altijd aan de nakomelingen van uw vriend Abraham toebedeeld.

Zingen liednr. 827 : 1, 3

NT – lezing: Johannes 15 : 9 – 17
Ik heb jullie liefgehad, zoals de Vader mij heeft liefgehad. Blijf in mijn liefde: je blijft in mijn liefde als je je aan mijn geboden houdt, zoals ik me ook aan de geboden van mijn Vader gehouden heb en in zijn liefde blijf. Dit zeg ik tegen jullie om je mijn vreugde te geven, dan zal je vreugde volkomen zijn. Mijn gebod is dat jullie elkaar liefhebben zoals ik jullie heb liefgehad. Er is geen grotere liefde dan je leven te geven voor je vrienden. Jullie zijn mijn vrienden wanneer je doet wat ik zeg. Ik noem jullie geen slaven meer, want een slaaf weet niet wat zijn meester doet; vrienden noem ik jullie, omdat ik alles wat ik van de Vader heb gehoord, aan jullie bekendgemaakt heb. Jullie hebben niet mij uitgekozen, maar ik jullie, en ik heb jullie opgedragen om op weg te gaan en vrucht te dragen, blijvende vrucht. Wat je de Vader in mijn naam vraagt, zal hij je geven. Dit draag ik jullie op: heb elkaar lief.

Zingen liednr. 636 : 1

Woordverkondiging: “U heb ik vrienden genoemd”. (Joh.15 : 15)

Zingen liednr.  667 : 1, 2, 3, 4, 5, 6

Gebed, Voorbeden, Stil Gebed, “Onze Vader”