Aftrekbaarheid periodieke giften

Geeft u wel eens vrijwillig geld of goederen aan een goed doel of een instelling? Dan doet u een gift. Ook de kerkelijke bijdrage is een gift!

Als u kerkelijke bijdrage geeft, mag u deze aftrekken van de belasting.
Voor het aftrekken van een gift gelden wel verschillende voorwaarden.

Een periodieke gift mag u aftrekken als u die doet aan:
  • een ANBI (De Protestantse Gemeente is dit)
  • een vereniging die geen ANBI is, maar wel aan bepaalde voorwaarden voldoet
Normaliter geldt voor het aftrekken van giften een zgn. plafondbedrag.  Voor periodieke giften hoeft dit niet altijd. Tot 2014 mocht u een nl. een periodieke gift ook aftrekken als u deze had vastgelegd bij de notaris. In dat geval geldt het plafondbedrag hiervoor niet meer.

Vanaf 2014 is dit veranderd.

U kunt nu kiezen of u de gift
  • via de notaris wil vastleggen of
  • via een schriftelijke overeenkomst met de instelling of vereniging waaraan u de gift doet (in dit geval de Protestantse Gemeente te Oudega).
Wilt u hiervan gebruik maken, dan kunt u het "format overeenkomst" hier downloaden.
Vervolgens dient u alle gegevens in te vullen en te laten ondertekenen door de voorzitter van het CvK

Onder deze regeling vallen uitsluitend de periodieke giften. U verbindt zich met een dergelijke overeenkomst tot afgifte van het toegezegde periodieke bedrag gedurende een looptijd van 5 jaar.

Meer informatie vindt u ook op de website van De Belastingdienst.

Noot:
Omdat wij in 2015 gefuseerd zijn tot Protestantse Gemeente hebben we als gemeente een nieuw RSIN nummer toegewezen gekregen van de belastingdienst. De oude RSIN nummers van de Hervormde Gemeente en Gereformeerde Kerk kunt u NIET meer gebruiken.
Heeft u eerder een overeenkomst met de Hervormde Gemeente of Gereformeerde Kerk afgesloten, dan dient u een nieuwe overeenkomst hiervoor op te stellen en in te dienen.

datum en tijdstip 09-05-2024 om 11.00 uur

Hemelvaartsdag